9. SINIF
TÜRK EDEBİYATI
• Edebi sanatların (söz sanatlarının) açıklanması, örnek metinlerde incelenmesi.
• Aşağıdaki belirtilen şiirlerin ritim, ahenk ve yapı unsurlarını inceleme:
Orhan Veli KANIK-İstanbul’u Dinliyorum
Cahit Sıtkı TARANCI-Otuz Beş Yaş
Ahmet Kutsi TECER-Nerdesin
Necip Fazıl KISAKÜREK-Kaldırımlar
Karacaoğlan’dan veya Erzurumlu Emrah’tanbir koşma
Fuzûlî’den ve ya Bâkî’den bir gazel
Yunus Emre’den bir ilahi
• Türk Halk şiiri geleneğinin örneklerle incelenmesi
• Klasik Türk şiir geleneğinin örneklerle incelenmesi
• Anlatmaya ve göstermeye bağlı edebi metinleri inceleme metotlarını araştırma.
• Seçilen bir roman veya hikayeyi inceleme:
Reşat Nuri GÜNTEKİN-Çalıkuşu
Yakup Kadri KARAOSMANOĞLU-Yaban
Tarık BUĞRA-Küçük Ağa
Refik Halit KARAY-Eskici
Ömer SEYFETTİN-Yalnız Efe
Sait Faik ABASIYANIK-Semaver
• Anlatmaya bağlı edebi metinlerin araştırılması
• Göstermeye bağlı edebi metinlerin araştırılması
• Öğretici metinlerin incelemesi hakkında bilgi verilmesi
• Öğretici metin türlerinin araştırılması (makale, deneme, fıkra, eleştiri, röportaj).
• Gazete çevresinde gelişen metin türlerinin araştırılması (hatıra, gezi, biyografi, mektup günlük).
• Beğenilen şairlerin şiirlerinden bir antoloji oluşturma.
DİL VE ANLATIM
• ******’ün dil hakkındaki görüşlerini araştırma
• İnsan, iletişim ve dil kavramlarının ilişkisini araştırma
• Dillerin sınıflandırılması, Türk dilini tarihi gelişimi,ve Türkiye Türkçesi hakkında araştırma
• Türkçedeki ses olaylarını araştırma, örnek metinler üzerinde gösterme. ÖSS’de konu ile ilgili çıkmış sorulardan örnekler gösterme.
• Yazım kurallarını araştırma. Örnek bir metinde yazım hataların düzeltme. ÖSS’de konu ile ilgili çıkmış sorulardan örnekler gösterme.
• Noktalama işaretlerinin araştırılması. Örnek metinde noktalama işaretlerinin gösterilmesi. ÖSS’de konu ile ilgili çıkmış sorulardan örnekler gösterme.
• Kelimede yapı ve anlam üzerinde araştırma yapılması. ÖSS’de konu ile ilgili çıkmış sorulardan örnekler gösterme.
• Türkçedeki tamlamaları ve bu tamlamaların çeşitlerinin örnek metinler üzerinde gösterilmesi. ÖSS’de konu ile ilgili çıkmış sorulardan örnekler gösterme.
• Cümlenin ögelerini araştırma. Örnek cümlelerde ögelerin gösterilmesi. ÖSS’de konu ile ilgili çıkmış sorulardan örnekler gösterme.
• Yapı ve anlam bakımından cümlelerin araştırılması. Örnek çözümlemelerin yapılması. ÖSS’de konu ile ilgili çıkmış sorulardan örnekler gösterme.
• Anlatım bozuklularının sebeplerini araştırılması. Örnek çözümlemelerin yapılması. ÖSS’de konu ile ilgili çıkmış sorulardan örnekler gösterme.
• Paragrafta düşünceyi geliştirme yollarını araştırılması. ÖSS’de konu ile ilgili çıkmış sorulardan örnekler gösterme.
10. SINIF
TÜRK EDEBİYATI
• Göktürk Kitabeleri hakkında araştırma yapma, örnek metinler bulma, kitabelerin Türk edebiyatı ve tarihi açısından araştırma.
• Kaşgarlı Mahmut’un Divan-ı Lûgati’t Türk adlı eserini araştırma, eserin Türk edebiyatı ve Türk kültürü açısından önemini araştırma.
• Dede Korkut Hikâyeleri hakkında araştırma yapma. Üç hikayenin incelenmesi.
• Tasavvuf Edebiyatı’nın özelliklerini araştırma.
• Nasrettin Hoca fıkralarını hakkında araştırma yapma, fıkralardaki mesajları bulma.
• Yunus Emre ve Yunus Emre’nin insana bakış açısı hakkında inceleme.
• Halk edebiyatı ve halk edebiyatının bölümlerinin incelenmesi.
• Divan şiirini genel hatlarıyla tanıtma. Divan şirinde kullanılan nazım biçimleri hakkında bilgi toplama.
• Türk halk hikayelerinin genel özelliklerini belirleme. Hikayelerdeki karakterleri ve bu karakterlerin genel özelliklerini çıkarma.
DİL VE ANLATIM
• Anlatıma hazırlanma,anlatımda tema ve konu, sınırlandırma konularında bilgi toplama.
• Anlatımın ve anlatıcının amacı ile anlatıcının tavrı hakkında bilgi toplama.
• Anlatımın özellikleri ve oluşumu hakkında bilgi toplama.
• Öyküleyici anlatımın özelliklerini gösterebilme. Öyküleyici anlatım özelliği taşıyan metinlerden örnekler bulma.
• Belirlenen bir metin üzerindeki isimleri ve isimlerin çeşitlerini bulabilme.
• Betimleyici anlatımın özelliklerini gösterebilme. Betimleyici anlatım özelliği taşıyan metinlerden örnekler bulabilme.
• Belirlenen bir metin üzerindeki sıfatları bulabilme, çeşitlerini gösterme. Sıfat-betimleyici anlatım ilişkisini kurabilme.
• Coşkulu ve heyecan bağlı anlatımın özelliklerini gösterebilme. Bu anlatıma uygun metinler bulabilme.
• Belirlenen bir metin üzerindeki adılları bulabilme, çeşitlerini gösterme.
• Destansı ve emredici anlatımın özelliklerini gösterebilme. Bu tip anlatımla yazılan örnek metinler bulabilme.
• Belirlenen bir metin üzerinde fiilleri gösterebilme, fiillerde çatı, fiillerin yapısı konularında uygulamalar yapma.
• Öğretici, açıklayıcı, tartışmacı ve kanıtlayıcı anlatımın özelliklerini gösterebilme. Bu anlatım türleriyle oluşturulmuş örnek metinleri bulabilme.
• Belirlenen bir metin üzerindeki zarfları bulabilme, çeşitlerini gösterme.
• Düşsel ve gelecekten söz eden anlatımın özelliklerini gösterebilme. Bu anlatım türleriyle oluşturulmuş örnek metinleri bulabilme.
• Belirlenen bir metin üzerindeki edat ve bağlaçları bulabilme.
• Söyleşmeye bağlı ve mizahî anlatımın özelliklerini gösterebilme. Bu anlatım türleriyle oluşturulmuş örnek metinleri bulabilme ve metin üzerindeki ünlemleri bulabilme.
• ÖSS’de anlatım türleri konusunda çıkan son 20 yılın sorularını derleme.
• ÖSS’de sözcük türleri konusunda çıkan son 20 yılın soruları derleme.
11. SINIF
TÜRK EDEBİYATI
• Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatında roman türünde yazılan eserlerdeki karakterlerinin incelenmesi. Romanlardan örnekler verilmesi.
• Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı’nın genel özelliklerini belirleme. Özellikler hakkında bilgi verme.
• Şinasi ve Namık Kemal’in Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı için önemi hakkında araştırma yapma.
• Tanzimat Döneminde yazılan tiyatro eserlerini konu, tema, dil ve sahneleme bakımlarından incelenmesi.
• Batı edebiyatındaki edebi akımlar hakkında bir sunum hazırlama.
• Servet-i Fünûn Edebiyatı’nın genel özellikleri hakkında araştırma yapma.
• Aşağıda belirlenen Servet-i Fünûn döneminde yazılan eserleri içerik, dönemin özelliklerini yansıtma, yapı bakımından inceleme:
Mai ve Siyah (Halit Ziya UŞAKLIGİL)
Aşk-ı Memnû (Halit Ziya UŞAKLIGİL)
Eylül (Mehmet Rauf)
Sis (Tevfik Fikret)
Elhân- Şitâ (Cenap Şehabettin)
• Tanzimat ve Servet-i Fünûn Dönemi Türk Edebiyatlarının dil, edebi akımlar, edebi tür ve temalar bakımlarından karşılaştırılması benzer ve farklılıklarının belirlenerek bunların sebeplerinin belirlenmesi.
• Fecr-i Âtî Edebiyatı ve Ahmet Haşim hakkında bilgi toplama.
• Millî Edebiyat Dönemi ile Fecr-i Atî Dönemi Türk şiirini ses ve ahenk, yapı, dil ve anlatım ve temalar bakımlarından karşılaştırılması benzer ve farklılıklarının belirlenerek bunların sebeplerinin belirlenmesi.
• Ömer Seyfettin’in 5 hikayesinin okunup yapı, tema, dil ve anlatım unsurlarının incelenmesi.
• Aşağıda belirlenen Millî Mücadele Dönemi Edebiyatı’nın eserlerinin incelenmesi.
Ateşten Gömlek (Halide Edip ADIVAR)
Yaban (Yakup Kadri KARAOSMANOĞLU)
Memleket Hikayeleri (Refik Halit KARAY)
Küçük Ağa (Tarık BUĞRA)
Zeytindağ (Falih Rıfkı ATAY)
• İstanbul’u konu alan şiirlerin derlenmesi.
• Beğenilen şairlerin şiirlerinden antoloji oluşturma.
DİL VE ANLATIM
• Mektup türünün özelliklerinin araştırılması. Ünlü kişilerin mektup örneklerinin derlenmesi. Uzaktaki bir tanıdığa mektup türünün özelliklerine uygun mektubun yazılması.
• Günlük türünün özelliklerinin araştırılması. Belirli bir süre günlük tutulması
• Anı türünün özelliklerinin araştırılması. ****** ile ilgili anıların derlenmesi. Anılarda bunan ses olaylarının incelenmesi.
• Biyografi türünün özelliklerinin araştırılması. ******’ün hayatının biyografi türünün özelliklerine göre incelenmesi.
• Gezi türünün özelliklerinin araştırılması. Gezilip görülen bir yerin gezi türünün özelliklerine göre anlatılması.
• Sohbet (söyleşi) türünün özelliklerinin araştırılması.
• Haber yazılarının özelliklerinin araştırılması. Günümüzde gazetelerde bulunan anlatım bozukluğu bulunan cümlelerin tespit edilmesi.
• Fıkra türünün özelliklerinin araştırılması. Türü uygun örneklerin incelenmesi.
• Deneme türünün özelliklerinin araştırılması. Seçilen bir konuda deneme türünün özelliklerine uygun bir denemenin yazılması.
• Makale türünün özelliklerinin araştırılması. Belirlenen bir konuda makale yazılması.
• Eleştiri türünün özelliklerinin araştırılması. Edebî bir eserin eleştiri türünün özelliklerine göre incelenmesi.
• Röportaj türünün özelliklerinin araştırılması. Ünlü bir kişiyle yapılan röportajın türün özelliklerine göre incelenmesi.
• Mülakat türünün özelliklerinin araştırılması.
• Söylev türünün özelliklerinin araştırılması. “Nutuk” adlı eserin türü göre incelenmesi.
• İmla kurallarının araştırılması. İmla kuralları konusunda ÖSS’de çıkmış örnek soruların çözümü.
• Anlatım bozukluğu konusunun araştırılması . Bu konuda ÖSS’de çıkmış örnek soruların çözümü.
• Belirlenen bir hikayedeki sözcükleri anlamaları bakımından incelemek.
• Üniversiteye giriş sınavında öğretici metinlerle ilgili çıkan soruların araştırılması.